Spring naar inhoud

Wil jij je stem laten horen en écht iets betekenen voor anderen? Word lid van de Cliëntenraad!

Over Ambulancezorg Groningen

In Nederland zijn er 25 Regionale Ambulance Voorzieningen (RAV). Ambulancezorg Groningen is daar één van. Alles in het werk van Ambulancezorg Groningen is erop gericht om, samen met de ketenpartners goede ambulancezorg te leveren (huisartsen, ziekenhuizen, verpleging- en verzorgingstehuizen, traumacentrum, verloskundigen, geestelijke gezondheidszorg, apothekers, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio GHOR en het Nederlandse Rode Kruis). Dat vraagt om moderne techniek, professionele zorgvoorziening en een goede en gedisciplineerde samenwerking met en tussen deze ketenpartners.

De Cliëntenraad

Met ingang van 2020 dienen zorgaanbieders de medezeggenschap van patiënten/cliënten in te richten volgens de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ 2018). Dit geldt ook voor een organisatie als Ambulancezorg Groningen. De huidige Cliëntenraad is in maart 2021 officieel opgericht en bestaat nu uit 4 enthousiaste leden. De Cliëntenraad behartigt de collectieve belangen van huidige en toekomstige cliënten van Ambulancezorg Groningen met extra aandacht voor patiënttevredenheid en patiëntenparticipatie. Daarvoor heeft de Cliëntenraad regelmatig overleg met de directeur/bestuurder. De Cliëntenraad toetst het beleid van Ambulancezorg Groningen en adviseert, gevraagd en ongevraagd, vanuit het perspectief van de cliënt (en zijn/haar naasten). Op deze manier zet de Cliëntenraad zich namens de cliënten van Ambulancezorg Groningen in voor thema’s als:

  • Transparantie;
  • Kwaliteit;
  • Veiligheid;
  • Goed bestuur;
  • Toegankelijkheid;
  • De ambulance als schakel in de keten van acute én planbare zorg;
  • Elektronisch patiëntendossiers en persoonlijke gezondheidsomgeving;
  • Behandelbeperkingen waaronder bijvoorbeeld niet reanimeren verklaringen;
  • Communicatie;
  • De werving van een directeur/bestuurder en leden van de Raad van toezicht in geval van vacatures.

De invulling van de medezeggenschap, de verdeling van bestuurstaken en het huishoudelijk reglement bepaalt de Cliëntenraad in overleg met Ambulancezorg Groningen. Ambulancezorg Groningen biedt de Cliëntenraad en haar leden een vrijwilligersvergoeding aan evenals een vergoeding voor de gemaakte reiskosten. Ambulancezorg Groningen stelt in overleg met de Cliëntenraad vergaderfaciliteiten en een jaarlijks werkbudget beschikbaar ten behoeve van haar activiteiten en scholing of deskundigheidsbevordering. 

Functieprofiel

In verband met het vertrek van een lid van de Cliëntenraad is de raad op zoek naar een enthousiaste kandidaat. Een lid van de Cliëntenraad:

  • Beschikt over bestuurlijk inzicht;
  • Heeft affiniteit met belangenbehartiging in de gezondheidszorg;
  • Is gericht op samenwerking;
  • Laat daarbij een kritisch-positieve instelling zien;
  • Is bekend met de ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg;
  • Is in staat zich in woord en geschrift goed uit te drukken;
  • Kan informatie tot zich nemen, verwerken en hierover een standpunt vormen;
  • Kan omgaan met vertrouwelijke informatie;
  • Is in staat is te reflecteren op de organisatie en haar beleid;
  • Communiceert helder en is open en toegankelijk;
  • Is beschikbaar voor een periode van maximaal 2 x 4 jaar;
  • Is beschikbaar voor gemiddeld zes tot acht bijeenkomsten per jaar, inclusief voorbereiding bedraagt de tijdsbesteding ongeveer 4 á 5 uur per bijeenkomst;
  • Eigen ervaring met de ambulancezorg is geen ‘must’ maar kan wel een pré zijn. 

Interesse?

Voor meer informatie en belangstelling voor deze vacature kunt u, na 18.00 uur, contact opnemen met mevrouw M. Heller, voorzitter Cliëntenraad, via telefoonnummer 06-17004552 of per mail via clientenraad@ambulancezorggroningen.nl

Onze intentie is om eind maart de gesprekken met de kandidaten te voeren.