Petra
Manager operatie
Petra is 50 jaar, getrouwd met Bjorn en moeder van drie kinderen: twee zonen van 19 en 23 en een dochter van 17, die allemaal thuis wonen. Het gezin deelt één grote passie: zeilen. Als lid van De Toerzeilers hebben ze onlangs een vakantie zeiltocht met zes boten gecoördineerd naar Denemarken. Tijdens deze avontuurlijke zeilvakanties beleef je van alles en geniet Petra van het onverwachte en de uitdagingen waar je voor komt te staan. Ook in haar werkzame leven zoekt Petra die uitdaging en dynamiek graag op.
‘Ik begon mijn loopbaan als verpleegkundige. Na mijn HBO-V-opleiding liep ik stage in Stockholm en vervolgens heb ik twaalf jaar gewerkt bij het UMCG, op de afdeling vaat- en leverchirurgie. Hier ging ik binnen een jaar aan de slag als regieverpleegkundige, waarbij ik me, naast de patiëntenzorg, bezighield met kwaliteit en onderwijs. Ik kreeg de kans om verbeteringen door te voeren binnen de chirurgie, zoals het opzetten van e-learning, het proces van het afnemen van een anamnese verbeteren, zodat elke afdeling een uniforme anamnese kreeg en die op de polikliniek werd afgenomen voorafgaand aan opname. Daarna was ik toe aan een nieuwe omgeving en ging ik aan de slag als leidinggevende op de poliklinieken van het Martini Ziekenhuis, waar ik als doel had de twee verschillende poli’s naar een hoger niveau te tillen. Na vijf jaar in deze functie wilde ik weer een nieuwe uitdaging. De vacature voor manager operatie bij Ambulancezorg Groningen kwam op het perfecte moment. Intussen zijn we alweer acht jaar verder.’
Een nieuwe koers
‘Sinds 2016 ben ik werkzaam als manager operatie bij Ambulancezorg Groningen. Net als bij zeilen, draait het in mijn werk vaak om goed navigeren, wanneer je voor uitdagingen komt te staan. We hebben in de organisatie roerige tijden gehad. Soms heb je de wind mee en gaat alles soepel, maar soms komt er een storm opzetten. De kunst is dan om het doel voor ogen te houden, ook al duurt de reis langer. Inmiddels ligt de grootste storm achter ons en zitten we op een goede koers. We hebben vertrouwen in de richting die we varen, al kan er nog altijd onverwachte tegenwind opsteken. Nu kunnen we daarop anticiperen met elkaar.’
In een dynamische omgeving functioneer ik het beste
‘Mijn rol als manager operatie is erg afwisselend. Sinds de zomer ben ik leidinggevende van de ambulancepost van der Hoop. Voorheen was ik verantwoordelijk voor de posten in Appingedam en Winschoten. Mijn taak is ervoor te zorgen dat de bedrijfsvoering soepel verloopt, dat mensen goed gefaciliteerd worden en dat alles op orde is. Geen werkdag is hetzelfde. Soms ben ik hoofd van dienst en ben ik verantwoordelijk voor calamiteiten of crisismanagement. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op de posten aanwezig te zijn, zodat collega’s makkelijk bij me terecht kunnen. Ik organiseer regelmatig werkoverleggen en neem vragen van medewerkers altijd serieus, zeker nu er veel veranderingen zijn, zoals het implementeren van een nieuw roostersysteem. Ook ben ik aanspreekpunt en een luisterend oor voor onze medewerkers en zorg ik voor actie wanneer iets niet goed loopt. Naast goede patiëntenzorg is het welzijn van onze medewerkers het belangrijkste. Zij zorgen ervoor dat de auto’s blijven rijden en dat er goede zorg geleverd wordt. Het werk is dynamisch en dat maakt het uitdagend: daar hou ik van.’
Een organisatie die sterk in beweging is
‘Ambulancezorg Groningen is enorm gegroeid in korte tijd. We maken nu een professionaliseringsslag door en werken aan een weerbare organisatie, zodat we sneller kunnen schakelen in deze veranderende zorgwereld. Ik zie mezelf als iemand die stabiliteit kan brengen in roerige tijden. Wanneer een organisatie sterk in beweging is dan is het belangrijk om oog te hebben voor elkaar. Veranderingen gaan altijd samen met onzekerheid en weerstand en wanneer iets nog niet helemaal goed loopt is het goed om dit bespreekbaar te maken. Daarbij hoort ook dat we elkaar bewust maken van wanneer iets (nog) niet goed loopt om dit bij het juiste ‘kanaal’ te melden en het niet alleen bij een gesprek aan de koffietafel te laten. Alleen zo kunnen we als organisatie verbeteren.’
Respect voor de medewerkers
‘Wat mij veel voldoening geeft, is dat ik in mijn functie zorg dat onze medewerkers zo goed mogelijk hun werk kunnen blijven doen. We hebben betrokken en bevlogen medewerkers, waar ik trots op ben en respect voor heb. Zij werken geregeld onder uitdagende omstandigheden zoals op straat of in een huisartspraktijk en komen in aanraking met schrijnende situaties van de samenleving. Het is mijn taak om hen daarin zo goed mogelijk te faciliteren. Daarbij probeer ik een brug te slaan tussen de staf en de rijdende dienst. Het is belangrijk dat we elkaar in de gehele organisatie begrijpen en goed samenwerken. Uiteindelijk komt dat de patiëntenzorg ook weer ten goede.’
Elke dag het verschil maken
‘Daarnaast zijn we meer dan alleen een ambulancedienst; ook de meldkamer is essentieel in het zorgen voor goede patiëntenzorg en we zijn een belangrijk onderdeel van de (acute)zorgketen, die onder druk staat. Die keten bestaat uit verschillende samenwerkingspartners en is continu in beweging en dat vraagt van ons als organisatie dat we flexibel zijn en goed kunnen anticiperen op veranderingen.Ik vind mijn werk zo bijzonder omdat ik elke dag een verschil kan maken. Of het nu gaat om grotere organisatorische veranderingen of dingen die eenvoudig lijken maar juist zo belangrijk zijn, zoals een complimentje geven aan iemand die dat even nodig heeft. Voor mij is het belangrijk dat onze mensen met een goed gevoel naar hun werk gaan.’